Τετάρτη, 31 Δεκεμβρίου 2008

Και μην ξεχνάμε...


Αυτή την ώρα την γιορτινή ας είναι η καρδιά μας κοντά σ' όποιον δοκιμάζεται, σ' όποιον υπομένει, σ' όποιον επιμένει, σ' όποιον αντιστέκεται...

Αποχαρακτηρισμός αρχείων ή αλλιώς ...μεγαλώνουμε

Για άλλη μια χρονιά το Foreign Office αποχαρακτήρισε τμήμα των αρχείων για την Ελλάδα. Σειρά είχαν τα αρχεία του 1978. Δεν έφεραν στην επιφάνεια, όπως ήταν αναμενόμενο, κάτι συνταρακτικό. Μέσες - άκρες οι εκτιμήσεις των Άγγλων διπλωματών δεν πολυδιαφέρουν από τη συλλογική μας μνήμη.

Άλλο, όμως, με βάζει σε σκέψεις. Σιγά-σιγά τα αποχαρακτηρισμένα αρχεία συναντιούνται με προσωπικές μνήμες, δείγμα ότι ο χρόνος κυλά αδυσώπητα...

aXXo: Ένας σύγχρονος Ρομπέν των ...ταινιών

Ένα νέο μήνυμα εμφανίστηκε το βράδυ της 15ης Δεκεμβρίου στο «Darkside Released Group», ένα φόρουμ του Διαδικτύου αφιερωμένο στην παράνομη ανταλλαγή ταινιών, μουσικής και βιντεοπαιχνιδιών. Το μήνυμα περιείχε μια παράνομη κόπια του θρίλερ «Καθρέφτες», στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Κίφερ Σάδερλαντ. Αν και τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης το αγνόησαν, το γεγονός αυτό ήταν μια στιγμή-ορόσημο για τα εκατομμύρια των χρηστών στον κόσμο που μοιράζονται αρχεία: ήταν η χιλιοστή ταινία που ανέβαζε στο Διαδίκτυο ο aΧΧo, o πιο δημοφιλής πειρατής του Διαδικτύου.

Για τη βιομηχανία του θεάματος είναι ο χειρότερος εχθρός της. Για τους λάτρεις του κινηματογράφου Ρομπέν των Δασών της σύγχρονης εποχής.

Κανένας, όμως, δεν γνωρίζει την ταυτότητα του aΧΧo, του πιο δημοφιλούς και παραγωγικού πειρατή του Διαδικτύου, ο οποίος πρόσφατα διέθεσε τη χιλιοστή ταινία στους θαυμαστές του. Κι εκείνοι έσπευσαν να την κατεβάσουν στον υπολογιστή τους- φυσικά παράνομα.

Το όνομα aΧΧo εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 2005. Απέκτησε φήμη πολύ γρήγορα, τόσο για την ποιότητα των αρχείων που ανέβαζε όσο και για την ευκολία που προσέφερε στον χρήστη του Διαδικτύου στο κατέβασμα του αρχείου. Οι κόπιες που προσέφερε είχαν την ποιότητα του DVD, ενώ το απλό φορμάτ μπορούσε να παίξει σχεδόν σε οποιονδήποτε υπολογιστή. Επιπλέον δεν ξεπερνούσε τα 700 Μb, το κατάλληλο μέγεθος δηλαδή για να εγγραφεί σε ένα CD.

Ο aΧΧo συνηθίζει να υπογράφει τα «προϊόντα» του. Ποιος είναι, όμως, στην πραγματικότητα; Η ταυτότητά του δεν ενδιαφέρει μόνο τις Αρχές, έχει γίνει εμμονή και για τους θαυμαστές του. Η Wikipedia του αφιερώνει εκτεταμένο άρθρο, παραθέτοντας μάλιστα και σχετική "βιβλιογραφία". Τον Μάρτιο του 2007, ένας 28χρονος Ολλανδός μπλόγκερ, που υπογράφει ως Ερνέστο, δημοσίευσε στο μπλογκ του μια σύντομη αλλά αποκλειστική συνέντευξη με τον aΧΧo. Το πρόσωπο που απάντησε στις ερωτήσεις υποστήριξε ότι είναι ένας έφηβος που δουλεύει μόνος του, ένας φιλάνθρωπος που πιστεύει ότι «ο καθένας έχει το δικαίωμα να ψυχαγωγηθεί με μια καλή ταινία». Ο Ερνέστο, πάντως, «δεν έχει ιδέα» αν το πρόσωπο που απάντησε είναι ο αληθινός aΧΧo ή κάποιος φαρσέρ. Σε κάθε περίπτωση, όμως, για τους θαυμαστές του είναι ένας Ρομπέν των Δασών, ένας θεός: βρίσκεται παντού και πάντα.

Η βιομηχανίατου θεάματος εκτιμά ότι το παράνομο κατέβασμα ταινιών στοίχισε τον περασμένο χρόνο 520 εκατομμύρια ευρώ. Κάποιοι, ωστόσο, αμφισβητούν αυτό το νούμερο. «Υπολογίζουν το κόστος υποθέτοντας ότι αν κάποιος δεν κατέβαζε παράνομα μια ταινία θα πήγαινε να τη δει στον κινηματογράφο ή θα αγόραζε το DVD. Αυτό, όμως, δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Πολλοί χρήστες κατεβάζουν μια ταινία αφού την έχουν δει στον κινηματογράφο», δηλώνει η Βέκι Χοτζ, επικεφαλής μια οργάνωσης για τις ελευθερίες στο ψηφιακό σύμπαν. Η μεγαλύτερη ζημιά, εξάλλου, προέρχεται από την ολοένα και μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή που συναντά η παράνομη ανταλλαγή αρχείων. Όπως δηλώνει ο Ντέιβιντ Πράις, «όσο πιο εύκολο γίνεται το κατέβασμα τόσο περισσότερος κόσμος το κάνει. Και χωρίς να πιστεύει ότι κάνει κάτι παράνομο».

  • Άρθρο των ΝΕΩΝ

  • Λήμμα της Wikipedia

  • Και η σχετική "βιβλιογραφία": 



  1. RAJIV. M (2008-05-29). "The Axxo effect". The Hindu. Retrieved on 2008-09-07. 

  2.  Chinien, Alex. "The revolution will be streamed online". The Link. Retrieved on 2008-09-18.

  3. Alleged MPAA Harassment Causes aXXo / Pirate Bay Rift". TorrentFreak (2007-11-07). Retrieved on 2008-08-22.

  4. Null, Christopher. "How To: Convert DVD Files to AVI". Yahoo! Inc.. Retrieved on 2008-12-23.

  5. Josh Levin (Nov 12, 2008). "AXXo You Are a God" (HTML). Slate. Retrieved on 2008-11-20.

  6. "Hack Attack : How to Create aXXo Quality DVD Rips". dailyApps. Retrieved on 2008-12-23.

  7. Ernesto (2007-03-11). "Interview: aXXo, The Most Popular DVD Ripper on BitTorrent". TorrentFreak. Retrieved on 2008-01-13.

  8. enigmax (2007-04-28). "aXXo Torrents Exploited by Malware Peddlers". TorrentFreak. Retrieved on 2008-01-13.

  9. "Scene stealer: The aXXo files" (in British English), The Independent Films, The Independent (Monday 29 December 2008). Retrieved on 30 December 2008. 

  10. Cincotta, Katie (2007-07-12). "Going for a song". The Age. Retrieved on 2008-01-13.

  11. Johnson, Nels (August 2008). "Click To Play: Why Silverlight Matters". DV Digital Video magazine. Retrieved on 2008-08-20.

  12. enigmax. "aXXo Torrents Exploited by Malware Peddlers". TorrentFreak. Retrieved on 2008-12-23.

  13. Ernesto (2007-12-20). "Klaxxon Starts Where aXXo Left Off". TorrentFreak. Retrieved on 2008-08-22.

  14. Ernesto (2008-03-09). "The BitTorrent Legend Returns: I Am aXXo". TorrentFreak. Retrieved on 2008-01-21.

  15. "Return of the "aXXo" Legend!". ITNation India. Retrieved on 2008-11-30

Ροβανιέμι, η πόλη των βαρβάρων

Στη στήλη που διατηρεί στην Ελευθεροτυπία η Μαρία Μυστακίδου, συστήνει καθημερινά στους αναγνώστες της ενδιαφέροντες δικτυακούς τόπους. Σήμερα, πρότεινε τον ιστοτόπο της πόλης του Ροβανιέμι (το χωριό του Αι-Βασίλη, ντε). Σημείωσα τη διεύθυνση για να τον επισκεφτώ με την κρυφή ελπίδα πως θα μάθαινα και κάτι για τους εκατοντάδες αναξιοπαθούντες συμπατριώτες, οι οποίοι  αναγκάζονται, κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, να ξενιτευτούν στον αφιλόξενο λαπωνικό βορρά.

Φώναξα μάλιστα και τη μικρή μου κόρη να δει τον Αι-Βασίλη και τους χωριανούς του. Ήρθε ανόρεχτα:

- Σιγά τον Άγιο Βασίλη, είπε, αυτός όλο κάτι πλαστικά ελαφάκια φέρνει. Τα καλά δώρα τα φέρνει ο Γερμανός...

Χάζεψε λίγο τον Άγιο (που δεν τον βρήκε του γούστου της), είπε κάτι για τα ελαφάκια που μοιάζουν με ..."γαϊδούρια" και έφυγε αφήνοντάς με εμβρόντητο. Όχι γιατί έφυγε αλλά απ' αυτά που διάβαζα.

Υποθέστε ότι είχαμε εμείς κάτι ανάλογο με το χωριό του Αι-Βασίλη. Φανταστείτε λίγο τον ιστοτόπο του...

Δε θα αναστέναζε από κατάνυξη; Δε θα ήταν τίγκα στα σουβενίρ, τα κομποσκοίνια, τις εικονίτσες; Δε θα διαφήμιζε ρουμς του λετ και τσίκνα από τοπική σπεσιαλιτέ; Δε θα τύλιγε την τοπική ανάπτυξη σε ολίγη από αρχαίο πνεύμα αθάνατο και αγώνες ενάντια στον ξένο κατακτητή; Κι όλ' αυτά με γουέμπ ντιζάιν τσίλικο, σε φόντο κατά προτίμηση ουρανί, με τζάβα σκριπτ όμορφα, κάθε κλικ και θαύμα, και μουσική υπόκρουση κάτι από ζόρμπα δε γκρηκ.

Αλλά είπαμε, εμείς είμεθα άνθρωποι μεσογειακοί, ζεστοί, εξωστρεφείς και ευφυείς.

Ενώ αυτοί, οι βόρειοι, οι Λάπωνες, οι άξεστοι, οι απόγονοι των βαρβάρων, που έλιαζαν βελανίδια τα φυματικά τους καλοκαίρια, όταν εμείς χτίζαμε Παρθενώνες, πώς λέτε ότι διαφημίζουν την πραμάτειά τους;

Με ένα κειμενάκι  λίγων σειρών, σε δώδεκα γλώσσες (δεν τους έφταναν τα εγγλέζικα), και στα ελληνικά μάλιστα, ένεκα οι αναξιοπαθούντες συμπατριώτες που λέγαμε. Πού είναι ο Αι- Βασίλης στο κείμενο οέο; Πουθενά ο Αι - Βασίλης, οι άσχετοι. Αντ' αυτού κάτι ακαταλαβίστικα. Απ' τον τίτλο κιόλας "το Ροβανιέμι- κέντρο διεθνούς τεχνογνωσίας και πολιτισμού". Ρε πλάκα με κάνετε; Πού είναι ο Αι-Βασίλης;

Κι από κάτω η πρώτη παράγραφος (εντάξει, αυτή την έβαλαν σωστά, μετά τον τίτλο). Αντιγράφω: " ...Η πόλη έχει ένα υψηλού εκπαιδευτικού επιπέδου εργατικό δυναμικό έτοιμο να αναλάβει δράση προσφέροντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και τεχνογνωσία. Συγκριτικά με το μέγεθος του πληθυσμού (60.000 κάτοικοι), ο αριθμός των δημιουργικών επαγγελματιών στο Ροβανιέμι είναι ο τρίτος μεγαλύτερος στη Φινλανδία". Ρε, έχετε τον Άγιο Βασίλη και μιλάτε για την εκπαίδευση και τα δημιουργικά επαγγέλματα; Είστε με τα καλά σας;

Το πράγμα, όμως, χειροτερεύει αμέσως μετά:  "Στο Ροβανιέμι, η ποιότητα ζωής αποτελεί τη στέρεα βάση για την παραγωγική δημιουργικότητα. Μέσα σε αυτό το πλούσιο και λειτουργικό περιβάλλον, πολίτες και επιχειρήσεις μπορούν να αναπτύξουν τις δυνατότητές τους..." Άκου οι άσχετοι, ποιότητα ζωής και τουρισμός. Ρε σεις, φέρτε Έλληνες μάνατζερς να σας κάνουν τον πάγο τσιμέντο, Φαληράκι, Μύκονο και Μάλλια μαζί, να ποτίσουν αγνή μεσογειακή μπόμπα τον τουρίστα, να κάνει τούμπες στο χιόνι και να το φχαριστιέται, κι αφήστε τις φιλοσοφίες με την ποιότητα ζωής.

Αλλά η χαριστική βολή ήρθε αμέσως μετά. Ολόκληρη θεματική περιοχή του ιστοτόπου αφιερωμένη στην εκπαίδευση. Στην πρωτοβάθμια, που οι δάσκαλοι, λέει, είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για τη μόρφωση των παιδιών (το σκεφτήκατε καλά;), τη Δευτεροβάθμια και τη βασική καλλιτεχνική εκπαίδευση που "διδάσκει τα παιδιά", ακούστε το καλύτερο, "ικανότητες αυτοέκφρασης και δεξιότητες χρήσιμες για την επαγγελματική, ανώτερη και ανώτατη ακαδημαϊκή εκπαίδευση" (πώς λένε τον Λάπωνα μπουζουκτσή;)  και την Τριτοβάθμια, με τρία Πανεπιστήμια,  στην οποία φοιτούν 11.000 κάτοικοι της πόλης, δηλαδή το 18% του πληθυσμού (φανταστείτε τρία Πανεπιστήμια στη Μύκονο). Και τότε ποιος σερβίρει σ' αυτήν την πόλη; Αφιλόξενοι βάρβαροι, ε βάρβαροι!

Και πουθενά ο Αι-Βασίλης...

Τέτοια αντιστροφή αξιών στην παγωμένη Λαπωνία. Να ΄χεις το χρυσωρυχείο στα πόδια σου, να σου 'ρχονται ένα εκατομμύριο ματσωμένοι τουρίστες τον χρόνο και συ να χτίζεις Πανεπιστήμια και να στέλνεις τα παιδιά σου να παρα-μορφωθούν αντί να τα κονομήσουν γρήγορα κι εύκολα.

Και τα διαβάζω και συγχύζομαι και βγαίνω απ' τα ρούχα μου χρονιάρες μέρες. Αλλά συγκρατούμαι. Γιατί ξέρω ότι εμείς κινούμαστε σ' άλλες σφαίρες.  Γιατί εμείς είμεθα άνθρωποι μεσογειακοί, ζεστοί, εξωστρεφείς και ευφυείς. Και τα 'χουμε λυμένα αυτά. Και το ξεχνάω. Γιατί έχω να πάω και διάλογο μετά τις γιορτές. Για τις Πανελλαδικές. Γιατί όλα τ' άλλα τα 'χω λύσει...

Ο ιστοτόπος των βαρβάρων


Τρίτη, 30 Δεκεμβρίου 2008

(Ξαν)ανοίγει τις πύλες της η Europeana

Η Εuropeana, η ευρωπαϊκή ψηφιακή βιβλιοθήκη που δίνει πρόσβαση σε δύο εκατομμύρια βιβλία, χάρτες, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες, αρχειακά έγγραφα, πίνακες και ταινίες, υλικά προερχόμενα από εθνικές βιβλιοθήκες και πολιτιστικά ιδρύματα των 27 κρατών μελών της ΕΕ άνοιξε εκ νέου τις πύλες της στο ευρύ κοινό.

Είχε προηγηθεί μια αποτυχημένη προσπάθεια στις 20 Νοεμβρίου, όταν λίγο μετά τα επίσημα εγκαίνια η εφαρμογή κατέρρευσε, ανήμπορη να διαχειριστεί το φόρτο των 20 εκατομμυρίων χρηστών που προσπάθησαν να συνδεθούν την πρώτη κιόλας ώρα της λειτουργίας της.

Οπως είπε η αρμόδια επίτροπος κ. Ρέντιγκ, η Ευρώπη στοχεύει σε έναν ηγεμονικό ρόλο όσον αφορά την πληροφόρηση, σε μια εποχή με σύνθετα προβλήματα, όπου η γνώση αποτελεί τεράστια δύναμη, ενώ συχνά ανάμεσα στις χώρες υψώνονται τα τείχη των πολιτισμών.

Η Europeana φιλοξενείται από την ολλανδική εθνική βιβλιοθήκη, στη Χάγη, όπου σε μια ενιαία δικτυακή πύλη συναντώνται εκατομμύρια ψηφιοποιημένες πηγές από αρχεία, μουσεία, βιβλιοθήκες και οπτικοακουστικές συλλογές από κάθε χώρα.

Ο στόχος της Europeana είναι έως το 2011 να έχουν συγκεντρωθεί πάνω από 10 εκατ. τεκμήρια. Στο διάστημα 2009-2010 θα διατεθούν περί τα 69 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος πλαισίου-έρευνας, ενώ από την Κοινωνία της Πληροφορίας και το Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας θα διατεθούν περίπου 50 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση της πρόσβασης στην ευρωπαϊκή και επιστημονική κληρονομιά της Ευρώπης.

Η Ελλάδα μετέχει στην προσπάθεια συνεισφέροντας το 2% περίπου του συνολικού υλικού που φιλοξενείται.  Εθνικός εκπρόσωπος της χώρας μας στο φιλόδοξο αυτό πρόγραμμα είναι η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βέροιας. Ήδη καταχωρηθεί αρχεία από ποικίλους φορείς: από το Πανεπιστήμιο της Πάτρας και το Μέγαρο Μουσικής έως τη Βιβλιοθήκη Λαμίας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η Europeana αντιμετωπίζει ακόμα προβλήματα σταθερότητας καθώς διάγει την beta περίοδο ζωής της. Χαρακτηριστικό είναι πως το πρώτο που βλέπει ο επισκέπτης είναι η προειδοποίηση ότι θα περιορίζεται αυτόματα ο αριθμός των επισκεπτών, όταν ξεπεραστεί το όριο αντοχής του συστήματος. Παράλληλα, η αναζήτηση (από προσωπική εμπειρία) δεν πρέπει να γίνεται σ' όλο το εύρος του ψηφιακού υλικού (είναι δυνατόν ο όρος αναζήτησης "blog" να επιστρέφει μόνο 6 αποτελέσματα;) ενώ μια σειρά υπηρεσίες δεν έχουν τεθεί ακόμα σε λειτουργία.

Δείτε και σχετικό άρθρο στο ΕΘΝΟΣ

Έγκλημα, ΜΜΕ και κοινωνία

Κατά τη διάρκεια ημερίδας με θέμα «Μηνύματα των ΜΜΕ. Μεθοδολογία ανάλυσης», που διοργάνωσε το Τμήμα Επικοινωνίας Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, η επίκουρη καθηγήτρια κ. Κουκουτσάκη παρουσιάζοντας μια μεθοδολογική πρόταση ανάλυσης της ειδησεογραφίας για το έγκλημα αλλά και μέρος των συμπερασμάτων από σχετικές αναλύσεις που γίνονται επί σειρά ετών στο πλαίσιο προπτυχιακού σεμιναρίου, φώτισε ιδιαίτερα πτυχές της ειδησεογραφίας για το έγκλημα, τέτοιες που την καθιστούν μέρος ενός ευρύτερου ιδεολογικού λόγου περί κοινωνικής συναίνεσης, συμμέτοχο στην κατασκευή και στην αναπαραγωγή στερεότυπων και «αυτονόητων» ερμηνειών.

Αξονα της ανάλυσης και εν τέλει κομβικό σημείο ως προς το μήνυμα που εκπέμπεται αποτελεί η σχέση των ΜΜΕ με τις «πηγές» από τις οποίες αντλούν τις πληροφορίες τους καθώς και το είδος των πηγών.

«Μια κεντρική έννοια που βοηθά στην κατανόηση της σημασίας των πηγών -και με αυτή την έννοια στην κατανόηση της κατασκευής της είδησης- είναι η έννοια των "φορέων πρωταρχικού προσδιορισμού", σύμφωνα με τον όρο που εισήγαγε ο Stuart Hall», επισήμανε η κ. Κουκουτσάκη. Ως «φορείς πρωταρχικού προσδιορισμού» ορίζει ο Hall τους κατόχους θεσμικής ισχύος (στην περίπτωσή μας, διωκτικές αρχές ή δικαστικές αρχές, αρμόδια υπουργεία), αντιπροσωπευτικής ισχύος (εκλεγμένοι εκπρόσωποι) και ειδικής γνώσης (ειδικοί επιστήμονες ασχολούμενοι με το θέμα σε θεωρητικό ή εφαρμοσμένο πεδίο)».

Σε άρθρο της στην ΕΛΕΥΕΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, η Μαρία Δέδε συνοψίζει τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν από τις αναλύσεις που έγιναν στο πλαίσιο του προπτυχιακού σεμιναρίου «Κοινωνικές αναπαραστάσεις του εγκλήματος και της ποινής»:

  • Η δομή και το περιεχόμενο του ειδησεογραφικού μηνύματος φαίνεται να απαντούν στο ερώτημα ποιος είναι ο δράστης, όπου η αναφορά σε ατομικά ή και κοινωνικά χαρακτηριστικά ορίζει τον βαθμό επικινδυνότητας και τον χαρακτήρα των κινήτρων.

  • Ο λόγος περί ενός συγκεκριμένου δράστη συμπεριλαμβάνει και την ομάδα προέλευσης. Τυπικό παράδειγμα οι μετανάστες όπου στη δημοσιογραφική αφήγηση μεταφέρεται μια κοινωνική συνθήκη που αφορά την πλειονότητα αυτών των πληθυσμών και συντελεί στην αναπαραγωγή και εμπέδωση της γενίκευσης: μετανάστης/λαθρομετανάστης/ εγκληματίας. Δηλαδή, όπως τα προβλήματα νομιμοποίησης τους εξαιρούν από την κανονικότητα του πολίτη και τους καθιστούν «μη πρόσωπα», έτσι και στη δημοσιογραφική αφήγηση αναπαράγεται συμβολικά αυτή η συνθήκη καθώς αναφέρονται μόνο ως εθνικότητα (π.χ. Αλβανός δράστης).

  • Η κατασκευή συλλογικού υποκειμένου: Ενα μεμονωμένο περιστατικό εντάσσεται σε μια κατηγορία με τυπικούς δράστες, θύματα, συνθήκες τέλεσης (εγκληματικότητα μεταναστών, νεανική εγκληματικότητα κ.ά.). Στο υλικό εντοπίστηκαν πολλές περιπτώσεις όπου «οι δράστες είναι άτομα νεαρής ηλικίας και τα θύματα ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (ηλικιωμένοι) ή ομάδες που αναπαριστώνται ως η επιτομή της κανονικότητας: νοικοκυραίοι, εργαζόμενοι κ.λπ.


Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως σημείωσε η κ. Κουκουτσάκη, ο δημοσιογραφικός λόγος στην περίπτωση των εκπαιδευτικών κινητοποιήσεων και η αναπαράσταση των νεαρών διαδηλωτών συλλήβδην ως «ταραχοποιών», τοποθετώντας τα γεγονότα στο πλαίσιο της κοινής εγκληματικότητας. Το άλλο σκέλος της αναπαράστασης είναι ο λόγος περί ανυπεράσπιστων πολιτών, εγκαταλελειμμένων στο έλεος των ταραχοποιών [...].

Ολόκληρο το άρθρο στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ


?

ΜΜΕ και προπαγάνδα

Γάζα: η μεγαλύτερη φυλακή του πλανήτη. 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι, αποκλεισμένοι στρατιωτικά, οικονομικά και ενεργειακά σε μια στενή λωρίδα γης, προσπαθούν να επιβιώσουν. Παγιδευμένοι στις συμπληγάδες της γεωπολιτικής και των οικονομικών συμφερόντων υφίστανται το ένα μετά το άλλο τα συντριπτικά χτυπήματα του ισχυρού γείτονα.

Τούτες τις μέρες, τις γιορτινές για μας, το Ισραήλ αποφάσισε να εξαπολύσει νέα επίθεση. Από την εποχή της κατάληψης των παλαιστινιακών εδαφών, το 1967, έχει να δει η περιοχή τέτοια βιαιότητα και εντατικό ρυθμό βομβαρδισμών. Ο, μέχρι στιγμής, απολογισμός για άλλη μια φορά τραγικός. Εκατοντάδες οι νεκροί κι οι τραυματίες κι ανάμεσά τους πολλοί οι άμαχοι και τα μικρά παιδιά.

Μπροστά σ' αυτή την απερίγραπτη τραγωδία η παγκόσμια κοινότητα αρκείται, για μια ακόμα φορά, σε ευχολόγια. Από κοντά και τα διεθνή ΜΜΕ άλλοτε κρατώντας ίσες αποστάσεις ανάμεσα στον θύτη και το θύμα, άλλοτε αποσιωπώντας τις αιτίες και άλλοτε αναπτύσσοντας θεωρίες συνωμοσίας, "κανονικοποιούν" την τραγωδία και την παρουσιάζουν περίπου ως τη νομοτελειακή κατάληξη μιας βίαιης σχέσης ανάμεσα σε δυο αταίριαστους γείτονες.

Αυτή τη στάση των ΜΜΕ στηλιτεύει σε κείμενο του στο tvxs.gr, ο Στέλιος Κούλογλου, αναδεικνύοντας παράλληλα τη χρήση του διαδικτύου ως εναλλακτικού μέσου ενημέρωσης των πολιτών: "Στις ΗΠΑ, η κατάσταση είναι απερίγραπτη. Καμμιά εφημερίδα ή τηλεόραση δεν έχει μπει στο κόπο να παρουσιάσει το ιστορικό της υπόθεσης ή να σχολιάσει την χωρίς προηγούμενο αιματοχυσία ή την επιθετικότητα της ισραηλινής πλευράς.

Μέχρι χθές Δευτέρα, οι συνήθως λαλίστατοι ?New York Times?, δεν είχαν σχολιάσει καθόλου τα γεγονότα που στα βασικά ΜΜΕ παρουσιάζονται με τη μορφή απλών ρεπορτάζ. Η γενική ιδέα είναι ότι το Ισραήλ απάντησε στις ?προκλήσεις? της Χαμάς, η οποία από την Γάζα εκτόξευε πυραύλους στα γειτονικά ισραηλινά εδάφη. Η ισραηλινή προπαγάνδα, που θέλει να παρουσιάζει τον αδυσώπητο βομβαρδισμό ως αντίδραση στην δράση της Χαμάς έχει περάσει. Την ίδια άποψη έχουν υιοθετήσει, σε διάφορους βαθμούς, και ελληνικά μέσα ενημέρωσης.

Το γερμανικό περιοδικό Spiegel που συνηθίζει να σχολιάζει τα γεγονότα έχει προχωρήσει ακόμη περισσότερο, εμφανίζοντας τη σφαγή σαν σχέδιο της ?Χαμάς!!. "Όσο αιματηρή κι αν ήταν η ισραηλινή επίθεση", γράφει το περιοδικό χθες, "είναι βασικά αποτέλεσμα ενός κυνικού υπολογισμού της Χαμάς?". Η Χαμάς, αρνήθηκε την παράταση της εκεχειρίας και άρχισε να εξαπολύει πυραύλους πιστεύοντας ότι οι τηλεοπτικές εικόνες και η "κλιμάκωση της βίας θα κάνουν την Δύση να θεωρήσει την Χαμάς ως εταίρο στις διαπραγματεύσεις"!. Ολα αυτά γράφονται σοβαρά, την στιγμή που ολόκληρος ο μηχανισμός εξουσίας της Χαμάς στη Γάζα δέχεται συντριπτικά πλήγματα.

Από το σύνολο του διεθνούς τύπου, πρέπει κανείς να διαβάσει ισραηλινές εφημερίδες όπως η Haaretz (δες διπλανές στήλες) για να καταλάβει τι συμβαίνει στη πραγματικότητα. Την Κυριακή η έγκυρη εφημερίδα συνόψιζε τη κατάσταση ως εξής σε ένα άρθρο ανάλυσης: "1.5 εκατ ανθρώπινα όντα, οι περισσότεροι απόκληροι και απελπισμένοι πρόσφυγες ζούν σε μια γιγαντιαία φυλακή, εύφορο έδαφος για ένα νέο γύρο αιματοχυσίας. Το γεγονός ότι η Χαμάς μπορεί να το παρατράβηξε με τις ρουκέτες της δεν αποτελεί δικαιολογία για την ισραηλινή πολιτική τις τελευταίες δεκαετίες, για την οποία της αξίζει να φάει στο πρόσωπο ένα ιρακινό παπούτσι".

Στην ίδια εφημερίδα, μπορει κανείς να πληροφορηθεί ότι ήταν το Ισραηλ που παραβίασε την εκεχειρία, τινάζοντας ένα τούνελ των Παλαιστίνιων: "Έξι μήνες πριν το Ισραήλ ζήτησε και πήρε από την Χαμάς εκεχειρία. Την παραβίασε μονομερώς τινάζοντας ένα τούνελ, ζητώντας την ίδια στιγμή από την Αίγυπτο να αποτρέψει την Χαμάς από επιθέσεις". "Η παραβιαση της εκεχειρίας από το Ισραήλ", έγραφε το κύριο άρθρο της ιστορικής εφημερίδας ( ιδρύθηκε το 1918 και είναι η παλιότερη στη χώρα) χειροτέρευσε τη κατάσταση που οδήγησε στο πόλεμο?. Στο σύνολο σχεδόν του διεθνούς τύπου,η Χαμάς έχει παρουσιαστεί ως η πλευρά που παραβίασε την εκεχειρία.

[...] Είναι περιττό να σημειωθεί ότι σε κανένα ρεπορτάζ ή ανάλυση δεν αναφέρεται ότι η Χαμάς το 2006 εκλέχθηκε με τους ψήφους των Παλαιστινίων και στη Γάζα και στη Δυτική Οχθη, όπου έχασε την εξουσία σε όφελος του Μαχμουτ Αμπάς μετά από ένα πραξικόπημα που ενορχήστρωσαν Ουάσιγκτον και Τελ Αβίβ επειδή δεν τους άρεσε το αποτέλεσμα των εκλογών.

Ούτε λόγος βέβαια να γίνεται για το γεγονός ότι ,ακόμη και αν η Χαμάς είχε ξεκινήσει τις επιθέσεις πράγμα που δεν έγινε, είχε δικαίωμα να το κάνει με βάση τους διεθνείς νόμους. Οι σχετικές συνθήκες του ΟΗΕ προβλέπουν ότι ένας λαός που βρίσκεται υπό κατοχή έχει το δικαίωμα να χρησημοποιήσει όλα τα μέσα, ακόμη και ένοπλα, για την απελευθέρωση του. Και σύμφωνα με όλα τα ψηφίσματα του ΟΗΕ τα Παλιαστινιακά εδάφη βρίσκονται υπό Ισραηλινή κατοχή.

Τις παραπάνω πληροφορίες βρίσκει κανείς εύκολα στο νέο μέσο ενημέρωσης που αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια: το ίντερνετ. Από την συνεχιζόμενη απόπειρα γενοκτονίας στη Γάζα μέχρι τα πρόσφατα γεγονότα στην Ελλάδα μετά τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου, το διαδίκτυο προσφέρει ελεύθερη ενημέρωση στην οποία συμβάλλουν οι ίδιοι οι πολίτες- δημοσιογράφοι στέλνοντας ειδήσεις,ανταποκρίσεις και εικόνες.
Βρισκόμαστε στο τέλος της ανεξέλεγκτης εξουσίας των συμβατικών ΜΜΕ. Γι αυτό το σύνθημα για τη σημερινή εκδήλωση στο Σύνταγμα θα έπρεπε να ήταν :?μην πετάξεις την ΤΒ,κάνε την Web-TV.

Ολόκληρο το άρθρο του Στ. Κούλογλου

Φωτορεπόρτερ κατά της αυθαιρεσίας



Σημαντική η κίνηση της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας, αναδεικνύει την αξία της κοινωνικής αλληλεγύης και μάλιστα σε καιρούς χαλεπούς. Μέλη της συγκεντρώνουν οπτικό υλικό από τα γεγονότα της τελευταίας περιόδου που μπορεί να αξιοποιηθεί στα δικαστήρια για την υπεράσπιση ανθρώπων που έχουν συλληφθεί στα επεισόδια των τελευταίων ημερών.

Άλμπουμ με τις φωτογραφίες (με αλλοιωμένα τα πρόσωπα ασφαλώς) δημοσιεύει το tvxs . ¨Ολο το υλικό είναι διαθέσιμο σε δικηγόρους, συγγενείς και στους ίδιους τους συλληφθέντες που αναζητούν φωτογραφικό υλικό ως αποδεικτικό στοιχείο.

Για περισσότερες πληροφορίες, στο tvxs.gr

Κυριακή, 28 Δεκεμβρίου 2008

Άγιον iPhone

Σύμφωνα με την είδηση που δημοσιεύει το Βήμα της Κυριακής, ένας καθολικός ιερέας, ο Πάολο Πεντρίνι, μανιώδης των νέων τεχνολογιών, δημιούργησε μια εφαρμογή, την iBreviary (Ηλεκτρονική Σύνοψη) για το iPhone. Η νέα εφαρμογή περιέχει προσευχές και θα προστεθεί στα προγράμματα του δημοφιλούς τηλεφώνου, το οποίο χρησιμοποιούν αρκετοί ιερωμένοι στην προσωπική και στην επαγγελματική τους ζωή.

Η δοκιμαστική περίοδος του προγράμματος έληξε και στις αρχές του μήνα κυκλοφόρησε η κανονική. Αξίζει να σημειωθεί ότι τη δοκιμαστική έκδοση κατέβασαν από το διαδίκτυο 10.000 άνθρωποι μόνο από την Ιταλία. Η κανονική κοστίζει 79 λεπτά, ενώ οι αναβαθμίσεις θα διατίθενται δωρεάν. Η επίσημη Καθολική Εκκλησία έχει αγκαλιάσει το νέο εγχείρημα, αναφέροντας ότι καθετί που συμβάλλει στη διάδοση του μηνύματός της είναι καλοδεχούμενο.

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε μια επίδειξη των βασικών δυνατοτήτων της εφαρμογής κι αν σας ενδιαφέρει να την κατεβάσετε από εδώ.

[youtube v/0aDjRgU-a_o&hl=en&fs=1]

Ρομπότ λύνει τον κύβο του Ρούμπικ

Πριν πολλά - πολλά Χριστούγεννα μου είχαν φέρει δώρο έναν κύβο του Ρούμπικ. Θυμάμαι πόσο με είχε παιδέψει μέχρι να τον λύσω αλλά και την απογοήτευση όταν συνειδητοποίησα ότι το να το επαναλάβω ήταν το ίδιο δύσκολο με την πρώτη φορά.

Στο βιντεάκι βλέπουμε μια απλή ρομποτική κατασκευή της Lego να λύνει το πρόβλημα σε ελάχιστα λεπτά. Ας σημειωθεί ότι τα εύσημα ανήκουν στον προγραμματιστή δεδομένου ότι η κατασκευή που διατίθεται στο εμπόριο δεν είναι προγραμματισμένη για τέτοια χρήση. Οι ρομποτικές κατασκευές της Lego τρέχουν λογισμικό ανοικτού κώδικα και μπορούν να προγραμματιστούν σχετικά εύκολα. Με βάση μάλιστα τις σχετικά προσιτές τιμές τους (το κόστος στις ΗΠΑ δεν ξεπερνά τα 250$) ίσως  είναι μια καλή ιδέα για το μάθημα της Τεχνολογίας.

[youtube v/5fAn5A0HbhU&hl=en&fs=1]

Σάββατο, 27 Δεκεμβρίου 2008

Happy Christmas (War is over)

[youtube v/hb2YSAVHmIE&hl=en&fs=1]

Χρόνια πολλά και ευτυχισμένα, υγεία, χαρά και δημιουργία!

Ο δεύτερος τίτλος του τραγουδιού Happy Christmas των John Lenon - Yoko Ono είναι War is Over. Μιλά, φυσικά, για άλλον πόλεμο...

Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2008

Χλιδή και χυδαιότητα

Γράφει ο Νίκος Ξυδάκης σε άρθρο του στην Καθημερινή. "...Αυτό είναι το καινούργιο στοιχείο: η διασπορά της εξέγερσης σε όλη την επικράτεια και στην ευρεία μάζα των αδιαμόρφωτων λυκειόπαιδων. Αυτό το λαμπάδιασμα δεν έχει ξανασυμβεί. Παρότι υποψιαζόμασταν, παρότι αφουγκραζόμασταν, παρότι τα σημάδια υπήρχαν από καιρό, ωστόσο τόση οργή συσσωρευμένη δεν την περιμέναμε. Ενα ελατήριο που φόρτιζε επί χρόνια, και τινάχτηκε βίαια, τρομακτικά, μαζί με τη σφαίρα που έριξε νεκρό τον έφηβο μάρτυρα. Το τρομερό ελατήριο εκτονώθηκε με έναν μάρτυρα".

[...] "Δεκαοκτώ χρόνια μετά τα πρώτα σημάδια επί οικουμενικής κυβερνήσεως, το δημοκρατικό κράτος και το πολιτικό προσωπικό που το διοικεί εθελοτυφλούν, αλληθωρίζουν, ολιγωρούν, αδρανούν, ψεύδονται. Η πολιτική ελίτ σχεδιάζει μόνο βραχυπρόθεσμα και ενεργεί χωρίς καμία ιστορική προοπτική, και διαρκώς με ασθενέστερη αίσθηση του πραγματικού, με ελλιπή ή ανύπαρκτη γνώση της κοινωνίας. Το υπόδειγμα βίου που προσφέρουν είναι αλυσίδα σκανδάλων, φαυλότητας, διαφθοράς, ατιμωρησίας, ανικανότητας. Πρυτάνεις, υπουργοί, επίσκοποι, ηγούμενοι, συλλαμβάνονται κλέπτοντες και επίορκοι, νεόπλουτοι και μαυρόπλουτοι προκαλούν και καίνε ουίσκια, τα κανάλια συναγωνίζονται στην επίδειξη ξέκωλων, χλιδής και χυδαιότητας, η πρέζα πνίγει τις πόλεις, οι απόκληροι κατασκηνώνουν στις πλατείες, τα δημόσια νοσοκομεία παραλύουν. Αυτό το υπόδειγμα βίου αρνείται ο «ανθός», βίαια, νιχιλιστικά, αυτοκαταστροφικά, τρομακτικά.

Και το υπόδειγμα του υπεραπασχολούμενου, αγχωμένου, άπληστου, απνευμάτιστου ενήλικου, που προσφέρουμε οι γονείς στα παιδιά, στους ανθούς μας. Τους προσφέρουμε σχολεία, φροντιστήρια, κινητά, λάπτοπ, διακοπές, γκάτζετ, δώρα, χαρτζιλίκια, γεμάτα ψυγεία· δεν τους προσφέρουμε κανένα αξιακό πλαίσιο, γιατί δεν το διαθέτουμε κι εμείς, δεν τους προσφέρουμε αισιοδοξία και πίστη, γιατί τα έχουμε χάσει. Προσφέρουμε ύλη, όση έχουμε, όσο κόπο κι αν χρειάζεται. Μόνο αυτή έχουμε. Προσφέρουμε πνευματική και ηθική ορφάνια.

Το βράδυ της Κυριακής πρωτοείδα το αγένειο πρόσωπο του Αλέξανδρου, σ? ένα καφέ της πολιορκούμενης Τοσίτσα. Δάκρυσα. Δεν ήξερα αν δάκρυσα για το παιδί ή απ? τα δακρυγόνα. Βλέποντας τα ερείπια και τ? αποκαΐδια, μυρίζοντας τα χημικά, μυρίζοντας το μίσος, τον καπνό, δάκρυσα πάλι. Δάκρυσα για την πόλη μου, για την πατρίδα μου, για τα παιδιά, για τα δικά μας χάλια".

Προσυπογράφω.

Όλο το άρθρο του Νίκου Ξυδάκη στην Καθημερινή

Δεν ξέρω τι να παίξω στα παιδιά...

[youtube v/gRLRTJYmkPk&hl=en&fs=1]


...έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα

Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου 2008

Αντίο αγόρι μου...



...κι ούτε ματιά μην ρίξεις πίσω σου.

Άσε μας να καμωνόμαστε πως δεν καταλάβαμε τι έγινε.

Άσε μας  να διαφωνούμε για τα όρια του "μεμονωμένου", του "τυχαίου", του "απρόβλεπτου".

Άσε μας να τσαλαβουτάμε στην "ψύχραιμη αποτίμηση" της απώλειας, στις "πολιτικές συνέπειες", στο "κόστος" και στο "τίμημα" για τους κρατούντες.

Άσε μας στην μαύρη μας λογιστική να αναρωτιόμαστε, οι άθλιοι, πόσες βιτρίνες ισοφαρίζουν ένα δεκαπεντάχρονο όνειρο.

Άσε μας να ρίχνουμε λαδάκι στα γρανάζια της μηχανής που εγκαθιστά την "κακιά την ώρα" στο πρόσωπο του ένστολου κτήνους.

Άσε μας και μας , τους δασκάλους σου, να διαφωνούμε για τον "πλέον πρόσφορο" τρόπο αντίδρασης.

Άσε μας να σ' αποχαιρετήσουμε με λόγο ξύλινο και μ' αναφορές στα "πάγια αιτήματα" του κλάδου.

Και να συνεχίσουμε έπειτα την "παράδοση". Γιατί η ύλη, το ξέρεις, πρέπει να βγει. Γι αυτό δεν μπορέσαμε, συμπάθα μας, να αφιερώσουμε αυτή τη μέρα σε μια συζήτηση με τους συμμαθητές σου για την αξία της ανθρώπινης ζωής. Το κεφάλαιο αυτό είναι, πάντα, εκτός ύλης.

Αντίο αγόρι μου.  Κι ούτε ματιά μην ρίξεις πίσω σου. Δεν μας αξίζει...