Κυριακή, 11 Απριλίου 2010

Twitter, εργαλείο για πρόβλεψη της συμπεριφοράς της κοινής γνώμης

Η ροή των μηνυμάτων στο Twitter μπορεί να αποκαλύψει ποιες κινηματογραφικές ταινίες θα κερδίσουν την προτίμηση του κοινού και ποιες τελικά θα πατώσουν, εκτιμούν ερευνητές της Hewlett-Packard. Η ίδια προσέγγιση θα μπορούσε να δώσει ακριβείς προβλέψεις και για άλλες συμπεριφορές των χρηστών, υποστηρίζουν.

Η ερευνητική ομάδα της μεγάλης εταιρείας υπολογιστών εξέτασε τρία εκατομμύρια μηνύματα χρηστών του Twitter τα οποία αφορούσαν συνολικά 25 κινηματογραφικές ταινίες. Η ανάλυση έδωσε μια σχετικά ακριβή πρόβλεψη για την επιτυχία κάθε ταινίας πριν ακόμα βγει στις αίθουσες.

Η μελέτη της HP δεν έχει ακόμα υποβληθεί σε ανεξάρτητο έλεγχο, δημοσιεύεται όμως στην ηλεκτρονική υπηρεσία Arxiv και στο δικτυακό τόπο της εταιρείας.

  • Διαβάστε περισσότερα στο ΒΗΜΑ

  • Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ

Ars Grammatica

p>Η κ. Αδαμίδου παρουσιάζει στο ιστολόγιό της, την Ars Grammatica, μια πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης για τη διδασκαλία της γραμματικής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, που προσφέρει τη δυνατότητα στο χρήστη να διαβάσει τη θεωρία και να λ<ύσει ασκήσεις.

Πέρα από το γεγονός ότι η προσπάθεια είναι αξιόλογη, ο δημιουργός της πλατφόρμας στο ιστολόγιο που δημιούργησε για την υποστήριξή της, αναφέρεται και στο λογισμικό που χρησιμοποίησε για την υλοποίησή της. Πρόκειται για το -άγνωστο σε μένα- Claroline, LMS ανοικτού κώδικα, το οποίο από χτες που ασχολούμαι μαζί του μου "άναψε φωτιές", καθώς φαίνεται σταθερό, λιγότερο απαιτητικό από το Moodle σε υπολογιστικούς πόρους και φαίνεται να συνεργάζεται καλύτερα με τους servers του Σχολικού Δικτύου (πότε θα καταλάβουν στο ΠΣΔ ότι ασφάλεια δε σημαίνει κλείδωμα των μισών δυνατοτήτων της php με την ενεργοποίηση του safe mode;). Για πιο αναλυτικές πληροφορίες και εντυπώσεις από το Claroline θα επανέλθω με νέα ανάρτηση.


Δείτε:


Παρασκευή, 9 Απριλίου 2010

Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών 1899 - 1999 ή πώς να ακυρώσετε μια καλή προσπάθεια...

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο συγκέντρωσε το σύνολο των νομοθετικών κειμένων (νόμοι, διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις) της περιόδου 1899 - 1999 που αφορούν ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα και τα παρουσιάζει ταξινομημένα με βάση την ημερομηνία έκδοσής τους στον ιστότοπό του. Η προσπάθεια είναι από μόνη της εξαιρετικά σημαντική καθώς δίνει τη δυνατότητα όχι μόνο στους ερευνητές αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο να ανατρέξει σε κείμενα που προσδιόρισαν εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές σ' όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα.

"Με τη συλλογή αυτή του Π.Ι.", όπως σημειώνει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Σωτήριος Γκλαβάς, "δίνεται η δυνατότητα μιας ολικής εικόνας και γενικής εκτίμησης των κατά καιρούς αλλαγών στα προγράμματα σπουδών με τις οποίες επισφραγίζονται αλλά και οριοθετούνται σημαντικές προσπάθειες για εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τα τέλη του 20ού, όσον αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον ανοίγεται δρόμος στην έρευνα επιμέρους θεματικών ενοτήτων, ενώ υπάρχει πλέον ένα γενικό και ολοκληρωμένο κείμενο αναφοράς αλλά και προσφυγής σε κάθε αναγκαία μελλοντική αναμόρφωση ή αλλαγή των ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων".

Όμως, ο τρόπος που επιλέχτηκε για την "ψηφιοποίηση" του υλικού μάλλον ακυρώνει την προσπάθεια παρά διευκολύνει την πρόσβαση σ' αυτή. Κάθε σελίδα φωτογραφήθηκε χωριστά και παρουσιάζεται ως αρχείο εικόνας (jpg ή tiff) και μάλιστα χαμηλής ανάλυσης. Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία τεράστιων αρχείων zip που περιέχουν το σύνολο των σελίδων σε μορφή εικόνας. Πχ., το ΠΔ217 του 1985, που αναφέρεται στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των τεχνικών και επαγγελματικών Λυκείων της εποχής, αποτελείται από 158 (!) εικόνες συμπιεσμένες σ' ένα αρχείο 50 Mb.

Κατανοώ ασφαλώς ότι η "πραγματική" ψηφιοποίηση απαιτεί χρόνο και εξειδικευμένο προσωπικό καθώς τα προγράμματα OCR (Οπτικής Αναγνώρισης Χαρακτήρων) ψηφιοποιούν πολυτονικά κείμενα, που μάλιστα προέρχονται από εκτυπώσεις όχι ιδιαίτερα ευκρινείς, παράγοντας πολλά λάθη που πρέπει να διορθωθούν και να ελεχθούν ένα προς ένα. Δεν κατανοώ όμως, στο βαθμό που το ψηφιακό υλικό υπάρχει, γιατί δεν επιλέχθηκε να μετατραπούν οι αρχικές φωτογραφίες σε αρχεία pdf για παράδειγμα, που θα πρόσφεραν τη δυνατότητα μελέτης του κειμένου χωρίς να απαιτείται το συνεχές άνοιγμα δύσχρηστων αρχείων ανά σελίδα.

Βεβαίως, όπως αναφέρει ο κ. Γκλαβάς στο εισαγωγικό του σημείωμα, έχει κατατεθεί στην ΕΥΔ/ΕΠΨΣ πρόταση για ψηφιοποίησή τους. Ποιος ο λόγος όμως, να γίνεται δυο φορές η ίδια δουλειά;

Αφήστε τα παιδιά να blogάρουν

Όταν η Minolta συνάντησε την Αφροδίτη της Μήλου

Τεχνολογία και Τέχνη παρότι φαινομενικά κινούνται σε ασύμπτωτες τροχιές συχνά αλληλεπιδρούν και αλληλοσυμπληρώνονται. Ένα καλό παράδειγμα, κατάλληλο μάλιστα και για εκπαιδευτική χρήση, είναι η ψηφιακή αναδημιουργία της Αφροδίτης της Μήλου από την Konica Minolta.

Η εταιρεία χρησιμοποιώντας το νέο της ψηφιοποιητή (Non Contact 3d Digitizer) κατόρθωσε να αναδημιουργήσει ψηφιακά το άγαλμα αναδεικνύοντας λεπτομέρειες που είναι δύσκολο να συλλάβει ακόμα και το πιο εξασκημένο μάτι.

Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε την παρουσίαση της Minolta

Πέμπτη, 8 Απριλίου 2010

Μετανάστευση Εκπαιδευτικών

Ένα από τα πολλά σενάρια για τις συνέπειες της κρίσης στην ελληνική κοινωνία προβλέπει ότι ένα μεγάλο τμήμα του ενεργού οικονομικού πληθυσμού θα αναγκαστεί να μεταναστεύσει και ν'  αναζητήσει εργασία σ' άλλη χώρα. Μόνο που σ' αυτό το μεταναστευτικό ρεύμα θέση δε θα έχουν οι ανειδίκευτοι εργάτες και οι αγροτικοί πληθυσμοί αλλά το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό.

Ως κλάδος φαίνεται ότι έχουμε το (μάλλον θλιβερό) προνόμιο να πρωταγωνιστούμε σ' αυτή την εξέλιξη. Σύμφωνα με άρθρο της Καθημερινής, θέση εργασίας στα σχολεία της Κύπρου αναζητούν πάρα πολλοί υποψήφιοι εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, οι οποίοι ενεγράφησαν στους καταλόγους διοριστέων.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» οι προερχόμενοι από την Ελλάδα υποψήφιοι καλύπτουν το 20% (δηλαδή, ένας στους πέντε) στους πίνακες για διορισμό στη Μέση Εκπαίδευση, ενώ στη Δημοτική, το ποσοστό τους ξεπερνά το 10%. Πέρσι τον Μάρτιο, οι υποψήφιοι από την Ελλάδα, επί του συνόλου των υποψηφίων εκπαιδευτικών της Κύπρου, δεν ξεπερνούσαν το 14,4%, συνεπώς, σε διάστημα ενός έτους αυξήθηκαν κατά 5,6%.

Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ) της Κύπρου, οι εξ Ελλάδος υποψήφιοι είναι για τα μαθήματα των Θρησκευτικών, της Φυσικής και των Φιλολογικών.

Φανταστείτε τι έχει να γίνει με τα τριαντάρια τμήματα...

Τρίτη, 6 Απριλίου 2010

Ο παιδοψυχολόγος Βιζυηνός


Η ζωή και το έργο του Γεωργίου Βιζυηνού δεν είναι άγνωστα. Τα διηγήματά του, όπως «Το αμάρτημα της μητρός μου» (1883), «Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου» (1883) και «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» (1884), διαβάζονται αδιαλείπτως επί σχεδόν ενάμιση αιώνα, ανεβαίνουν στο θέατρο, ενώ η ζωή και το τραγικό τέλος του έχουν εμπνεύσει ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.


Αυτός που δεν είναι ευρέως γνωστός είναι ο επιστήμονας Βιζυηνός, ο οποίος σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1874-1875) και συνέχισε με σπουδές στη Γερμανία, στο Γκέτινγκεν, στη Λειψία και στο Βερολίνο. Το 1881 υπέβαλε στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, στα γερμανικά, διδακτορική διατριβή με θέμα την ψυχολογική και παιδαγωγική σημασία του παιχνιδιού, η οποία παρέμενε ανέκδοτη ως σήμερα στα ελληνικά.

Ο Αλέξανδρος Σιδεράς και η Παρασκευή Σιδερά - Λύτρα, καθηγητές Ελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, ανέσυραν την ξεχασμένη διατριβή του Βιζυηνού από τις γερμανικές βιβλιοθήκες και την εκδίδουν σε ελληνική μετάφραση, σε τόμο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις των Αδελφών Κυριακίδη. Ενδιαφέρον είναι ότι τα δεκατρία αντίτυπα της διατριβής που εντόπισαν και μελέτησαν βρέθηκαν σε γερμανικές βιβλιοθήκες και κανένα σε ελληνικές...

Διαβάστε περισσότερα στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Downtime

Downtime: Σύμφωνα με τη Wikipedia, ο όρος παραπέμπει σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία ένα σύστημα αδυνατεί ν' ανταποκριθεί στη βασική του λειτουργία. Βεβαίως, όταν το downtime τείνει να εξισωθεί με το uptime(!) τότε μάλλον πρέπει να επανακαθοριστεί η βασική λειτουργία του συστήματος.

Ας είναι... Ετεροχρονισμένα αλλά εκ βάθους καρδίας "χρόνια πολλά"!

Πέμπτη, 1 Απριλίου 2010

Μεταθέσεις Δευτεροβάθμιας: Μερικές απορίες και κάποιες σκέψεις

Ανακοινώθηκαν σήμερα οι μεταθέσεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Με μια γρήγορη ματιά στα αρχεία των μεταθέσεων που ανακοίνωσε το Υπουργείο μου γεννήθηκαν κάποιες απορίες:

  • Γιατί δόθηκαν στη δημοσιότητα μόνο οι βάσεις και όχι αναλυτικά τα μόρια των εκπαιδευτικών που μετατέθηκαν; Αβλεψία; Ίσως, όμως, η επαγγελόμενη διαφάνεια θα πρέπει να είναι καθολική και για πολλούς εκπαιδευτικούς τα μόρια των συναδέλφων τους που πήραν μετάθεση είναι πολύτιμο εργαλείο για να προγραμματίσουν και τη δική τους ζωή.

  • Φαίνεται να υπάρχει κάποια ασυμφωνία ανάμεσα στο αρχείο με τις βάσεις των μεταθέσεων ανά περιοχή και τα ονόματα των εκπαιδευτικών που πήραν μετάθεση. Για την ειδικότητα των φιλολόγων πχ, στο δεύτερο αρχείο φαίνεται να μετατίθενται 2 εκπαιδευτικοί στη Δ΄Αθήνας ενώ στο αρχείο των βάσεων ανά περιοχή δεν αναφέρεται καν η βάση μετάθεσης. Αβλεψία, βιασύνη, αλλαγές της τελευταίας στιγμής, ειδικές κατηγορίες μεταθέσεων; Ας μας το διευκρινίσουν...


Πάντως, οι σχετικά λίγες μεταθέσεις εκπαιδευτικών στις μεγάλες ειδικότητες, που σηκώνουν άλλωστε και το μεγαλύτερο βάρος στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, δείχνουν ότι το Υπουργείο αποφάσισε τελικά να κάνει τις φετινές μεταθέσεις με βάση τα οργανικά και όχι τα (σχεδόν πάγια) λειτουργικά κενά των σχολικών μονάδων. Βεβαίως τι ακριβώς σημαίνει οργανικότητα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι μια μεγάλη κουβέντα που δεν είναι του παρόντος.

Παραμένει απορία μου όμως, αν στον καθορισμό των κενών για τις μεταθέσεις λήφθηκε υπόψη το κύμα των συνταξιοδοτήσεων που ετοιμάζεται για το καλοκαίρι. Εκτός κι αν το Υπουργείο έχει κατά νου να καλύψει τα κενά που μοιραία θα δημιουργηθούν, είτε με το κλείσιμο τμημάτων (βλ τριαντάρια τμήματα) είτε με αποσπάσεις εκπαιδευτικών από άλλες περιοχές. Αλλά  στην πρώτη περίπτωση θα μιλάμε για ουσιαστική υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου ενώ στη δεύτερη για διαιώνιση πελατειακών σχέσεων που συνιστούν μια από τις πολλές πτυχές της παθογένειας του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Κάνοντας κλικ εδώ, μπορείτε να κατεβάσετε ένα αρχείο xls που ετοίμασα με τον αριθμό των εκπαιδευτικών που παίρνουν μετάθεση ανά ειδικότητα και περιοχή. Τα στοιχεία αντλήθηκαν από τους πίνακες που έδωσε στη δημοσιότητα το Υπουργείο.