Πέμπτη, 19 Ιανουαρίου 2012

H Wikipedia "απεργεί"

Οι επισκέπτες της Wikipedia σήμερα, αντί της συνηθισμένης μορφής της σελίδας, βλέπουν την παραπάνω εικόνα. Η Wikipedia "απεργεί" για μια μέρα, καλώντας τους αναγνώστες της να σκεφτούν πώς θα είναι στο μέλλον το διαδίκτυο, αν γίνουν δεκτές οι νομοθετικές πρωτοβουλίες SOPA και PIPA (πιο εύγλωττους τίλους δεν θα μπορούσαν να έχουν), που έχουν τεθεί σε διαβούλευση στις Ηνωμένες Πολιτείες και προβλέπουν προληπτική αλλά και κατασταλτική λογοκρισία στο διαδίκτυο.
Μας αφορά όλους...

Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2012

Ξεκινώντας ένα PLN


Πέρα από τα εργαλεία και τις τεχνολογικές δεξιότητες η οικοδόμηση ενός PLN (Personal Learning Network) ξεκινά πάντα από δυο απλά ερωτήματα:
  • Πώς οι εμπειρίες ζωής μπορούν να με κάνουν καλύτερο δάσκαλο;
  • Πώς μπορούν να βοηθήσουν σ' αυτό οι κοινωνικές μου επαφές;

aren't you really poor now?

Ε, μα πια...

Πέμπτη, 5 Ιανουαρίου 2012

Η Ιστορία της Γης σε 3:30

Η ιστορία της Γης σε 3:30. Καταπληκτικό βιντεάκι σε stop motion, δημιουργημένο από τους Kalle Mattson και Kevin Parry. 
(μια εμφάνιση εξωγήινων πριν την κατασκευή των πυραμίδων την εκλαμβάνω ως inside joke)

Τετάρτη, 4 Ιανουαρίου 2012

Laptop ergonomics

  

Δεν είναι ανάγκη να πάθουμε σκολίωση για να μάθουμε...

Η εξάπλωση του διαδικτύου με αριθμούς (animation)



Με 2 περίπου δισεκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου το Μάρτιο του 2011, περίπου το ένα τρίτο του παγκοσμίου πληθυσμού είναι online. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι περίπου 5 δισεκατομμύρια άνθρωποι σ' όλο τον κόσμο δεν είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο. Μ' άλλα λόγια υπάρχει ακόμη τεράστια απόσταση να διανυθεί για να συνδεθούν οι περισσότεροι άνθρωποι τα επόμενα χρόνια. Τα πράγματα όμως, εξελίσσονται γρήγορα.
Για τους περισσότερους από μας μια σύνδεση στο σπίτι και στη δουλειά είναι κάτι που το έχουμε περίπου 15 χρόνια τώρα και το θεωρούμε περίπου δεδομένο. Αυτό μας κάνει να ξεχνάμε πόσο γρήγορα εξελίχθηκε η διείσδυση του διαδικτύου παγκοσμίως.
Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί (στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας για την περίοδο 1991 - 2010):

1 - το 1999, καμία χώρα δεν είχε περισσότερους από έναν χρήστες διαδικτύου στους 100 κατοίκους.  
6- το 1999, μόνο έξι από τις 216 χώρες είχαν έναν χρήστη διαδικτύου στους 100 κατοίκους.
186 - ο αριθμός των χωρών με την πρόσβαση στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα στοιχεία της παγκόσμιας Τράπεζας για το 2010.
96 % - η μεγαλύτερη διείσδυση του διαδικτύου το 2010 εμφανίζεται στην Ισλανδία.
34,8 % - η μέση διείσδυση του διαδικτύου ανά χώρα το 2010.
34 % - η διείσδυση του διαδικτύου στην Κίνα το 2010.
460 εκατομμύρια - ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου στην Κίνα το 2010.
71% - η διείσδυση του διαδικτύου στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2010.
245 εκατομμύρια - ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2010.
8% - η διείσδυση του διαδικτύου στην Ινδία το 2010.
91, 8 εκατομμύρια ο αριθμός των χρηστών του διαδικτύου στην Ινδία το 2010.


(σημ.Θα χρειαστεί να κάνετε κλικ στην εικόνα για να δείτε το animation)
ΠΗΓΗ: Στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας από το pingdom

Τρίτη, 3 Ιανουαρίου 2012

Copyright vs Community


Ο Richard Matthew Stallman είναι προγραμματιστής και ακτιβιστής του ελεύθερου λογισμικού, γνωστός για την ενασχόλησή του με το GNU project και το Free Software Movement. Έχει γράψει πολλά δοκίμια και έχει δώσει ομιλίες σε πολλά μέρη του κόσμου. Εδώ βλέπουμε την ομιλία του με τίτλο Δικαιώματα Αντιγραφής εναντίον Κοινωνίας σε Σουηδικό πανεπιστήμιο το Μάιο του 2007. Το video είναι χωρισμένο σε 8 τμήματα, συνολικής διάρκειας 72 λεπτών, με ελληνικούς υπότιτλους. Κάποια τμήματά του είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, ως εναλλακτική οπτική, στην επικίνδυνα απλουστευτική προσέγγιση του σχολικού βιβλίου Νεοελληνικής Γλώσσας Γ΄ Λυκείου για τα πνευματικά δικαιώματα και την "πειρατεία" στο διαδίκτυο.

Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

Farming: Η φάμπρικα του μέλλοντος για τους κυβερνο-προλετάριους



Φίλος από τα παλιά, μανιώδης παίκτης ηλεκτρονικών παιχνιδιών από τη μακρινή δεκαετία του '80, περηφανευόταν πρόσφατα ότι κοντεύει να σπάσει το "κοντέρ" στο War of Warcraft.


Σπάω το κοντέρ στο Warcraft σημαίνει ότι φτάνω στο "επίπεδο" 85, ανώτατη τιμητική διάκριση, που ακόμα και οι πιτσιρικάδες φτάνουν πολύ δύσκολα αλλά για τους σαρανταφεύγα έρχεται μαζί με καταρράκτη (μάτια τηγάνια), σπονδυλοαρθρίτιδα (από την καθήλωση) και φαινόμενα άνοιας (σκοτώνεις τέρατα ακόμα κι όταν δε βρίσκεται στην οθόνη του υπολογιστή).

YouTube στο σχολείο


Πριν λίγο καιρό έδειχνα σε μαθητές μου ένα βίντεο στο youtube, τμήμα ενός φύλλου εργασίας που δουλεύαμε στην τάξη, όταν ένας μαθητής πρόσεξε "ακατάλληλο" περιεχόμενο στη δεξιά μπάρα. Μεγάλα παιδιά, θα μου πείτε, δεν έγινε τίποτα να δουν και κάτι "άπρεπο". Σωστό, αλλά το πρόβλημα παραμένει. Κι όσοι παροικούμε την Ιερουσαλήμ ξέρουμε ότι τέτοια "προβληματάκια" εξελίσσονται κάποτε σε σοβαρά θέματα που ξεπερνούν τα όρια της σχολικής κοινότητας, εμπλέκουν σχετικούς και άσχετους και οδηγούν στην υιοθέτηση ανόητων απαγορεύσεων νεολουδίτικης έμπνευσης, οι οποίες και ανεφάρμοστες είναι πρακτικά και διαρκείς τριβές δημιουργούν. Η περίπτωση της ολικής απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στους σχολικούς χώρους είναι νομίζω ενδεικτική...
Δεν θα επιχειρηματολογήσω εδώ για τις δυνατότητες διδακτικής αξιοποίησης του youtube. Όλοι νομίζω το έχουμε χρησιμοποιήσει στη διδακτική πράξη και όλοι προστρέχουμε σ' αυτό όταν ψάχνουμε υλικό για τα μαθήματά μας. Από την άλλη όμως, δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε για την έκθεση των μαθητών μας σε υλικό και σχόλια ακατάλληλα ούτε να υποτιμήσουμε τους κινδύνους που διατρέχουν κατά την πλοήγησή τους σε κοινωνικά δίκτυα.
Μια από τις λύσεις θα ήταν η υιοθέτηση του εκπαιδευτικού YouTube, το YouTubeEDU για χρήση τουλάχιστον στο χώρο του σχολείου.  Απαιτεί τη δημιουργία λογαριασμού της εκπαιδευτικής μονάδας και προσφέρει:
  • Πρόσβαση σε εκατοντάδες χιλιάδες εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία μάλιστα δεν είναι προσβάσιμα από την κεντρική αναζήτηση του YouTube. Η λίστα των σχετικών βίντεο διευρύνεται συνεχώς καθώς η Google εξασφαλίζει νέες συνεργασίες με Πανεπιστήμια και εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
  • Έλεγχο του περιεχομένου καθώς οι διαχειριστές και οι δάσκαλοι μπορούν να βλέπουν και να διαχειρίζονται οποιοδήποτε υλικό ενώ οι μαθητές έχουν πρόσβαση μόνο στο κανάλι του σχολείου και το εκπαιδευτικό υλικό του  YouTubeEDU.
  • Δυνατότητες προσαρμογής του υλικού. Δάσκαλοι και διαχειριστές μπορούν να δημιουργούν playlists ορατές μόνο από το δίκτυο του σχολείου.
  • Κατηγοριοποίηση του υλικού με βάση το αντικείμενο, την ηλικία και την τάξη των μαθητών. Ήδη, εκπαιδευτικοί απ' όλο τον κόσμο, έχουν δημιουργήσει playlists, με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς.
Συνολικά, έχουμε μια σημαντική προσπάθεια που αξίζει την προσοχή και τη συμμετοχή μας...

Ο παιδοψυχολόγος Βιζυηνός



Η ζωή και το έργο του Γεωργίου Βιζυηνού δεν είναι άγνωστα. Τα διηγήματά του, όπως «Το αμάρτημα της μητρός μου» (1883), «Ποίος ήτον ο φονεύς του αδελφού μου» (1883) και «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» (1884), διαβάζονται αδιαλείπτως επί σχεδόν ενάμιση αιώνα, ανεβαίνουν στο θέατρο, ενώ η ζωή και το τραγικό τέλος του έχουν εμπνεύσει ταινίες και τηλεοπτικές σειρές.

Αυτός που δεν είναι ευρέως γνωστός είναι ο επιστήμονας Βιζυηνός, ο οποίος σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1874-1875) και συνέχισε με σπουδές στη Γερμανία, στο Γκέτινγκεν, στη Λειψία και στο Βερολίνο. Το 1881 υπέβαλε στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, στα γερμανικά, διδακτορική διατριβή με θέμα την ψυχολογική και παιδαγωγική σημασία του παιχνιδιού, η οποία παρέμενε ανέκδοτη ως σήμερα στα ελληνικά.

Ο Αλέξανδρος Σιδεράς και η Παρασκευή Σιδερά - Λύτρα, καθηγητές Ελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Γκέτινγκεν, ανέσυραν την ξεχασμένη διατριβή του Βιζυηνού από τις γερμανικές βιβλιοθήκες και την εκδίδουν σε ελληνική μετάφραση, σε τόμο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις των Αδελφών Κυριακίδη. Ενδιαφέρον είναι ότι τα δεκατρία αντίτυπα της διατριβής που εντόπισαν και μελέτησαν βρέθηκαν σε γερμανικές βιβλιοθήκες και κανένα σε ελληνικές...

Διαβάστε περισσότερα στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

LightBox 365: Η χρονιά που πέρασε με φωτογραφίες


365 φωτογραφίες, μια για κάθε μέρα, της χρονιάς που πέρασε, συγκεντρωμένες από το LightBox 365. Εκπληκτική φωτογραφική ανασκόπηση μιας χρονιάς που δύσκολα θα ξεχάσουμε...

Tagxedo: ένα εναλλακτικό wordle

Tagxedo - Tag Cloud with Styles

Η επιτυχία του wordle άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία αρκετών εφαρμογών - κλώνων, που μοιράζονται την αρχική ιδέα αλλά προσθέτουν το κατιτίς τους στην τελική υλοποίηση. 
Μια απ' αυτές είναι το tagxedo, μια εφαρμογή που δίνει τη δυνατότητα μορφοποίησης του τελικού κειμένου με βάση προκαθορισμένα σχήματα, όπως αυτό που βλέπετε παραπάνω. Μπορείτε να οπτικοποιήσετε ένα κείμενο, μια ιστοσελίδα ή ένα ιστολόγιο (όπως στην εικόνα).
Στα θετικά της εφαρμογής η δυνατότητα της αποθήκευσης σε jpeg καθώς και οι πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης.
Στα αρνητικά της η αδυναμία ενσωμάτωσης (embed) του ενεργού περιεχομένου (οι συγκεκριμένες δυνατότητες βρίσκονται σε πειραματικό επίπεδο).
Δοκιμάστε το!

Κυριακή, 1 Ιανουαρίου 2012

Καλή Χρονιά!


Καλή Χρονιά! Υγεία, ευτυχία και δημιουργία.
Και, για να μην ξεχνιόμαστε, καλό κουράγιο για τις τελικές εργασίες και την πιστοποίηση!