Δευτέρα, 2 Ιανουαρίου 2012

YouTube στο σχολείο


Πριν λίγο καιρό έδειχνα σε μαθητές μου ένα βίντεο στο youtube, τμήμα ενός φύλλου εργασίας που δουλεύαμε στην τάξη, όταν ένας μαθητής πρόσεξε "ακατάλληλο" περιεχόμενο στη δεξιά μπάρα. Μεγάλα παιδιά, θα μου πείτε, δεν έγινε τίποτα να δουν και κάτι "άπρεπο". Σωστό, αλλά το πρόβλημα παραμένει. Κι όσοι παροικούμε την Ιερουσαλήμ ξέρουμε ότι τέτοια "προβληματάκια" εξελίσσονται κάποτε σε σοβαρά θέματα που ξεπερνούν τα όρια της σχολικής κοινότητας, εμπλέκουν σχετικούς και άσχετους και οδηγούν στην υιοθέτηση ανόητων απαγορεύσεων νεολουδίτικης έμπνευσης, οι οποίες και ανεφάρμοστες είναι πρακτικά και διαρκείς τριβές δημιουργούν. Η περίπτωση της ολικής απαγόρευσης των κινητών τηλεφώνων στους σχολικούς χώρους είναι νομίζω ενδεικτική...
Δεν θα επιχειρηματολογήσω εδώ για τις δυνατότητες διδακτικής αξιοποίησης του youtube. Όλοι νομίζω το έχουμε χρησιμοποιήσει στη διδακτική πράξη και όλοι προστρέχουμε σ' αυτό όταν ψάχνουμε υλικό για τα μαθήματά μας. Από την άλλη όμως, δεν μπορούμε να αδιαφορήσουμε για την έκθεση των μαθητών μας σε υλικό και σχόλια ακατάλληλα ούτε να υποτιμήσουμε τους κινδύνους που διατρέχουν κατά την πλοήγησή τους σε κοινωνικά δίκτυα.
Μια από τις λύσεις θα ήταν η υιοθέτηση του εκπαιδευτικού YouTube, το YouTubeEDU για χρήση τουλάχιστον στο χώρο του σχολείου.  Απαιτεί τη δημιουργία λογαριασμού της εκπαιδευτικής μονάδας και προσφέρει:
  • Πρόσβαση σε εκατοντάδες χιλιάδες εκπαιδευτικά βίντεο, τα οποία μάλιστα δεν είναι προσβάσιμα από την κεντρική αναζήτηση του YouTube. Η λίστα των σχετικών βίντεο διευρύνεται συνεχώς καθώς η Google εξασφαλίζει νέες συνεργασίες με Πανεπιστήμια και εκπαιδευτικούς οργανισμούς.
  • Έλεγχο του περιεχομένου καθώς οι διαχειριστές και οι δάσκαλοι μπορούν να βλέπουν και να διαχειρίζονται οποιοδήποτε υλικό ενώ οι μαθητές έχουν πρόσβαση μόνο στο κανάλι του σχολείου και το εκπαιδευτικό υλικό του  YouTubeEDU.
  • Δυνατότητες προσαρμογής του υλικού. Δάσκαλοι και διαχειριστές μπορούν να δημιουργούν playlists ορατές μόνο από το δίκτυο του σχολείου.
  • Κατηγοριοποίηση του υλικού με βάση το αντικείμενο, την ηλικία και την τάξη των μαθητών. Ήδη, εκπαιδευτικοί απ' όλο τον κόσμο, έχουν δημιουργήσει playlists, με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς.
Συνολικά, έχουμε μια σημαντική προσπάθεια που αξίζει την προσοχή και τη συμμετοχή μας...

1 σχόλιο: