Δευτέρα 4 Αυγούστου 2008

Πόσο μικρός είναι ο κόσμος;

Το 1964, ο Stanley Milgram, ένας κοινωνικός ψυχολόγος με αμφιλεγόμενες πρακτικές είχε εισηγηθεί τη θεωρία των "6 σταδίων διαχωρισμού" ή του "φαινομένου του μικρού κόσμου". Ο Milgram είχε επιχειρήσει να αποδείξει ότι κάθε άνθρωπος συνδέεται με οποιονδήποτε άλλο στον πλανήτη με μια ανθρώπινη αλυσίδα "έξι κρίκων". Οι άμεσοι γνωστοί μας είναι ο πρώτος κρίκος, οι γνωστοί των γνωστών μας ο δεύτερος, κοκ.

Ο Milgram είχε ζητήσει από 296 ανθρώπους στις ΗΠΑ να προωθήσουν μια επιστολή σε κάποιο γνωστό τους με σκοπό να φτάσει αυτή σε έναν χρηματιστή στη Βοστόνη. Από τους 296 ανθρώπους που συμμετείχαν στο πείραμα, μόνο οι 64 κατάφεραν να πετύχουν τον στόχο τους. Αν και οι επιστολές αυτών των 64 χρειάστηκαν κατά μέσο όρο 6,2 «γνωστούς γνωστών» για να φτάσουν στον χρηματιστή, πολλοί επιστήμονες, βασιζόμενοι στην αποτυχία των υπολοίπων, αντιμετώπιζαν με σκεπτικισμό αν όχι με θυμηδία τη θεωρία του Milgram.

Στις μέρες μας, όμως, δυο ερευνητές της Microsoft o Jure Leskove και ο Eric Horvitz , στη μελέτη τους με τίτλο Worldwide Buzz: Planetary-Scale Views on an Instant-Messaging Network, επιβεβαιώνουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις του Milgram. Οι ερευνητές μελέτησαν 30 δισ. ηλεκτρονικά μηνύματα που αντηλλάγησαν μόνο κατά τη διάρκεια του Ιουνίου ανάμεσα σε 180 εκατ. χρήστες της υπηρεσίας Μicrosoft Μessenger. Αναζητώντας τον ελάχιστο αριθμό «κρίκων» που χρειάζονται για να συνδεθούν μεταξύ τους ανά δύο οι χρήστες της υπηρεσίας, διαπίστωσαν ότι ο μέσος όρος είναι 6,6 και ότι 78% των χρηστών μπορούσαν να συνδεθούν μεταξύ τους ανά δύο με επτά ή λιγότερους «κρίκους».

Η επιβεβαίωση της θεωρίας των 6 σταδίων αναμένεται να έχει  σημαντικές εφαρμογές στην κινητοποίηση μεγάλων μαζών. Μ' άλλα λόγια αν με ένα μαθηματικό μοντέλο μπορούσαμε να προσδιορίσουμε τη βέλτιστη διαδρομή που θα έπρεπε να ακολουθήσει ένα μήνυμα για να φτάσει σε ένα πραγματικά μεγάλο αριθμό αποδεκτών, τότε θα μπορούσαμε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να κινητοποιήσουμε μεγάλες μάζες ανθρώπων για ένα σκοπό.

Η έρευνα των  Leskove και Horvitz αναμένεται να γνωρίσει σημαντικές εφαρμογές στην οργάνωση κοινωνικών δικτύων, στο εμπόριο και στη στοχευμένη διαφήμιση.

Διαβάστε περισσότερα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου